Deelfietsen in Delft, vervoer van de toekomst? (Mobike)

Je hebt ze vast al in Delft zien staan; de oranje fietsen van Mobike. Het zijn deelfietsen die iedereen kan gebruiken en die jou overal in Delft kunnen brengen. Maar de gestalde fietsen staan inmiddels ook steeds vaker in de weg, daarom is het belangrijk dat de gemeente bewuste keuzes maakt over deelfietsen.

5d7b4d637fd90e8828750c603d5711649d63dd10 5ccb38025ca89.blog-large

De Mobike, de deelfiets van MaaS (Mobility as a Service), herkenbaar aan de oranje kleur.

Deelvervoer

Met je telefoon kun je bijna overal in Delft wel zo'n oranje fiets vinden die in de buurt staat. Je haalt met je telefoon de fiets van het slot, en je kunt naar de plaats van bestemming fietsen. Eenmaal daar parkeer je de fiets en kun je op een andere manier je reis vervolgen.

De Mobike maakt deel uit van MaaS, Mobility as a Service. Dit gaat over de deeleconomie, waarbij mensen steeds minder dingen zelf bezitten en meer dingen met elkaar delen. STIP gelooft dat deze diensten veel gebruikt gaan worden in Delft. Volgens STIP zou de gemeente dit moeten stimuleren, omdat het de gemeente ook veel op kan leveren.

Het is namelijk vaak best lastig om een parkeerplek voor je fiets te vinden bij het station, of in het centrum. Door deelgebruik heeft straks niet iedereen zijn eigen fiets bij het station staan, maar staan er een aantal fietsen waar iedereen gebruik van kan maken. Zo kun je als gebruiker ook per situatie bekijken wat de beste reisoptie is, op een zonnige dag pak je de deelfiets en als het regent ga je met een zelfrijdende bus.

Pilot deelfietsen

Op dit moment doet de gemeente een pilot met Mobike om te kijken hoe de deelfietsen in Delft werken. De fietsen zijn voor de pilot bijna overal in Delft te vinden, waarvan soms ook op gekke plekken. Als je een Mobike ziet die fout geparkeerd staat, ruimt Mobike die binnen een half uur op. Meld daarvoor de fiets even via Whatsapp naar: 0643842938.

Voor STIP is deze pilot belangrijk omdat we nu kunnen zien waar de Mobikes op hun plek zijn en waar het soms fout gaat. Uit de pilot zouden voor Delft kaders moeten komen waar deelfietsen in Delft aan moeten voldoen. Maar dat hoeven we gelukkig niet alleen te doen, zo zijn er op de TU Delft al mensen afgestudeerd op dit onderwerp. Hier kwam uit dat de gemeente kaders moet stellen over hoe vaak een fiets minimaal gebruikt mag worden en dat er gestimuleerd wordt om fietsen van afgelegen plekken naar populaire plekken te verplaatsen.

Ook is het belangrijk dat deelvervoer gebruik maakt van dezelfde 'open standaard' zodat je niet voor elke aanbieder een nieuwe app nodig hebt. Dit is in Leiden al gedaan door de Nederlandse Common.bike-app. En op dit moment zijn veel deelfietsaanbieders hier ook mee bezig.

STIP is enthousiast over deelvervoer en ziet het als een belangrijke toevoeging voor het vervoer in de toekomst. De pilot met Mobike biedt een goede mogelijkheid om voor Delft te ontdekken wat wel en niet werkt en zo met juiste kaders verder te gaan.

Wil jij over dit onderwerp eens een rondje met ons door de stad fietsen? Neem contact op met Sybren van der Velde.